زنان در جوشکاری: آیا انتخاب شغلی مناسبی است؟

خلاصه ای از این محتوا:

برای مدت‌ زیادی، مشاغل مرتبط با رشته‌های علمی، مهندسی، فناوری و ریاضی (STEM) عمدتاً مردانه در نظر گرفته می‌شدند. اما […]

زنان در جوشکاری: آیا انتخاب شغلی مناسبی است؟

برای مدت‌ زیادی، مشاغل مرتبط با رشته‌های علمی، مهندسی، فناوری و ریاضی (STEM) عمدتاً مردانه در نظر گرفته می‌شدند. اما اوضاع در حال تغییر است. عوامل مختلفی با هم جمع شده‌اند تا برداشت‌های رایج در مورد جوشکاری و ارتباط آن با جنسیت را تغییر دهند.

در این راهنما، ما به بررسی چالش‌هایی که زنان برای ورود به دنیای جوشکاری با آن مواجه هستند، دلایل تغییر این برداشت‌ها،  عواملی که باعث می‌شود زنان به‌عنوان شغل به جوشکاری فکر کنند و همچنین دستاوردهای زنان در این حوزه می‌پردازیم.

دنیای کار با نگاه جنسیتی

برای مدت‌های طولانی، هنجارهای جنسیتی انتظارات جامعه را از زنان و مردان در دنیای کار تعیین کرده‌اند.

این هنجارها ثابت و همه‌گیر نیستند، اما ریشه در دیدگاه‌های سنتی درباره آنچه مردانه یا زنانه تلقی می‌شود، دارند. چالش این موضوع این است که زنان و مردانی که ممکن است به مسیرهای شغلی خاصی علاقه، مهارت و استعداد داشته باشند، درصورتی‌که مجبور به انطباق با این هنجارها شوند، نتوانند به پتانسیل واقعی خود دست یابند.

تغییر در نقش‌های جنسیتی: ورود زنان به مشاغل مردانه

یکی از مهم‌ترین تغییرات در دیدگاه نسبت به نقش‌های جنسیتی، در طول جنگ جهانی دوم رخ داد. قبل از جنگ، بسیاری از زنان به طور معمول نقش‌های خانگی و مراقبتی را به‌عنوان کدبانو و مادر خانه‌دار بر عهده داشتند.

با فراخوانده شدن تعداد بیشتری از مردان به‌عنوان سرباز، بسیاری از صنایع با کمبود شدید نیروی کار مواجه شدند. در آغاز جنگ، اتحادیه‌های کارگری و دولت انگلیس در ابتدا با ورود زنان به نیروی کار مخالفت کردند. بااین‌حال، سختی‌های جنگ باعث تغییر رویه شد و در سال ۱۹۴۱، دولت به‌طورجدی شروع به تشویق مشارکت زنان کرد.

زنان جای خالی مردان را در صنایع گرفتند و به انجام کارهایی مشغول شدند که قبل از جنگ «ناشایست» تلقی می‌شد. جوشکاری، کار با جرثقیل، پرچ‌کاری، اتصال قطعات و رنگ‌آمیزی، تنها نمونه‌هایی از مشاغل متعددی است که زنان در کارخانه‌ها، کشتی‌سازی‌ها و کارخانه‌های فولاد بر عهده گرفتند.

طبق سوابق دولتی، تا سال ۱۹۴۳ نود درصد از کل زنان سالم بین ۱۴ تا ۴۰ساله در انگلستان مشغول به کاری بودند. در همین دوره، زنان در ایالات متحده ۶۵ درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دادند.

زنان حتی با وجود چالش‌هایی مانند کمبود آموزش، ساعات کاری طولانی، شرایط سخت زمستانی و محیط‌های کاری خطرناک – علاوه بر وظایف قبل از جنگشان – برای سرپا نگه‌داشتن امور کار می‌کردند. تا پایان جنگ، تعداد زنان شاغل در انگلستان بیش از ۲ میلیون نفر افزایش‌یافته بود. حالا، امروزه چند زن در صنعت جوشکاری مشغول به کار هستند؟

باوجوداینکه نزدیک به نیمی از نیروی کار بریتانیا را زنان تشکیل می‌دهند، تنها 12 درصد از آنها در مشاغل مهندسی مشغول به کار هستند. با این حال، انتظار می رود تا سال 2030، درصد زنان شاغل در زمینه های علمی، مهندسی، فناوری و ریاضی (STEM) به 30 درصد افزایش یابد.

 

تغییر در نقش‌های جنسیتی: ورود زنان به مشاغل مردانه

شغل جوشکاری شامل چه کاری می‌شود؟

نقش یک جوشکار شامل اتصال، برش و شکل‌دادن صفحات فلزی، لوله‌کشی و مواد مرکب است. آنها به‌طورکلی در بخش‌هایی مانند ساخت‌وساز و مهندسی عمران کار می‌کنند.

در همین راستا، تلاش‌های متعددی توسط مؤسسات مختلف برای بهبود حضور زنان در جوشکاری و زمینه‌های مرتبط در حال انجام است، از جمله:

  • برگزاری رویداد “روز زن در مهندسی” توسط مؤسسه جوشکاری
  • تشکیل گروه تیپر برای تشویق به توسعه فراگیر مسیرهای شغلی بدون توجه به جنسیت
  • تدوین چارچوب تنوع و شمول آکادمی سلطنتی مهندسی
  • ارائه آموزش رایگان و دولتی توسط فری‌تو‌لرن
  • توسعه ابتکار عمل ده‌مرحله‌ای WISE (زنان در علم و مهندسی) برای کمک به جذب و حفظ زنان در مشاغل مرتبط با رشته‌های علمی، مهندسی، فناوری و ریاضی

چالش‌های پیش روی زنان در صنعت جوشکاری

با وجود تلاش‌هایی که برای افزایش حضور زنان در جوشکاری و کل حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) انجام می‌شود، انتخاب این مسیر با چالش‌هایی همراه است.

هنوز هم افراد زیادی جوشکاری را به‌عنوان یک “کار مردانه” می‌بینند. بسیاری از دختران با وجود گذراندن دروس مهم ریاضی، علوم و فناوری، به دلیل تشویق‌نشدن، به دنبال حرفه‌هایی در این زمینه نمی‌روند. جالب اینجاست که ابتکارات سیاسی برای جذب بیشتر زنان به رشته‌های STEM ممکن است اثر معکوس داشته باشد و این رشته‌ها را مردانه جلوه دهد. از سوی دیگر، زنانی که تحصیلات تکمیلی یا حرفه‌هایی در رشته‌های STEM دنبال می‌کنند، ممکن است با تبعیض، آزار و اذیت یا کناره‌گیری همکاران مرد که آن‌ها را برای این کار مناسب نمی‌دانند، روبرو شوند.

به دلیل نگرش‌های اجتماعی، زنانی که به‌عنوان جوشکار مشغول به کار می‌شوند، اغلب با فشار برای برآورده‌کردن یا حتی فراتر رفتن از انتظارات در کار خود مواجه‌اند و همین امر باعث می‌شود که این شغل، کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. ازآنجایی‌که برخی آن‌ها را در جایگاه درستی نمی‌بینند، ممکن است جوشکاران زن برای توجیه استخدامشان، مجبور باشند به استانداردهای بالاتری از دستاورد برسند.

 

چالش‌های پیش روی زنان در صنعت جوشکاری

جوشکاری، حرفه‌ای مناسب برای زنان؟

موانع سنتی برای ورود زنان به حرفه جوشکاری در حال برطرف‌شدن است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا شما ممکن است بخواهید حرفه‌ای در زمینه جوشکاری را در نظر بگیرید.

در بریتانیا، درآمد متوسط جوشکارها سالانه حدود 30,000 پوند است، اما درآمد جوشکاران حرفه‌ای خیلی بیشتر از این مقدار است. با توجه به تقاضای زیاد برای جوشکار در بخش‌های مختلف، این حرفه می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد. در آمریکا، درآمد متوسط جوشکاران زن سالانه حدود 40,000 دلار است، اما این رقم می‌تواند تا 80,000 تا 100,000 دلار هم افزایش پیدا کند.

زنان موفق در شغل جوشکاری

زنانی که در صنعت جوشکاری به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند، با چالش‌ها و موانع متعددی روبرو بوده‌اند، اما با پشتکار، مهارت و خلاقیت خود، این موانع را پشت سر گذاشته و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه دست یافته‌اند.

در اینجا به چند نمونه از زنان موفق در جوشکاری اشاره می‌کنیم:

  • فلورانس کولارد: فلورانس کولارد در کارخانه کشتی‌سازی بارترام و پسران به‌عنوان جوشکار کار می‌کرد و اولین زنی بود که به عضویت اتحادیه جامعه دیگ سازان درآمد (البته به طور موقت).
  • لورن سوادمن: لورن سوادمن یک جوشکار سابق تمام‌وقت است که اکنون به آموزش جوشکاری، حرفه‌ای که به طور سنتی مردانه در نظر گرفته می‌شود، به زنان دیگر مشغول است.

لورن سوادمن پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در شرکت منابع جین آدامز در شیکاگو، ایلینوی، به‌عنوان جوشکار در بخش تولید کار کرد. او در دوران اولیه کار خود به‌عنوان یک جوشکار، با سهم نسبتاً زیادی از چالش‌ها روبرو بود – از جمله برداشتن چرخ‌های صندلی او و مقابله با تصورات ناعادلانه دیگران.

 

زنان موفق در شغل جوشکاری

 

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد جوشکاری باتوجه‌به افزایش فرصت‌های شغلی و درآمد بالاتر، می‌تواند گزینه عالی برای حرفه زنان باشد؛ بنابراین اولین قدم‌ها را برای ورود به این صنعت بردارید و از مسیر شغلی امیدوارکننده با پتانسیل رشد بالا بهره‌مند شوید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x